EVROCERT je certifikaciono telo koje pruža usluge certifikacije sistema menadžmenta kvalitetom, zaštitom životne sredine, zaštitom zdravlja i bezbednošću na radu, kao i certifikacijom sistema menadžmenta bezbednošću hrane. Na osnovu rezultata ocenjivanja donosi odluku o certifikaciji, odnosno izdaje nacionalne certifikate o usaglašenosti sistema menadžmenta u skladu sa odgovarajućim standardima i propisima.
Saradnjom sa Quality Austria omogućeno je klijentima, koji to žele, certifikaciju sistema menadžmenta i izdavanje certifikata Quality Austria i IQNeta.
EVROCERT je akreditovan od strane Akreditacionog tela Srbije za poslove certifikacije sistema menadžmenta kvalitetom, zaštitom životne sredine, bezbednošću hrane, zaštitom zdravlja i bezbednošću na radu. Rešenje o akreditaciji, sa navedenim oblastima za koje je akreditovan se nalaze na WEB site-u Akreditacionog tela Srbije (www.ats.rs).
Prilikom sprovođenja postupka certifikacije sistema menadžmenta EVROCERT primenjuje zahteve standarda SRPS ISO/IEC 17021-1:2015 kojim su definisane obaveze certifikacionih tela za sisteme menadžmenta.
Proces certifikacije sistema menadžmenta EVROCERT obavlja nepristrasno. Svo osoblje EVROCERT-a (stalno zaposleno i spoljno osoblje) je svesno potrebe za nepristrasnošću. Da bi obezbedio potpunu nepristrasnost, EVROCERT je izvršio analizu mogućih pretnji za nepristrasnost i propisao pravila za postupanje sa postojećim i potencijalnim rizicima koji mogu da ugroze nepristrasnost.
Da bi dodeljivao certifikaciju koja uliva poverenje zainteresovanih strana, EVROCERT koristi kompetentno osoblje, koje čine stalno zaposleno i spoljno osoblje. Za održavanje i stalno poboljšavanje kompetentnosti, osoblje EVROCERTa se obučava i nad njim se obavlja monitoring.
Klijent, a ne EVROCERT, je odgovoran za usaglašenost sa zahtevima certifikacije. Ova obaveza se klijentu jasno saopštava Ugovorom o certifikaciji sistema menadžmenta.
EVROCERT je odgovoran da oceni dovoljno objektivnih dokaza na kojima treba da zasnuje odluku o certifikaciji. Na osnovu zaključaka audita, ovlašćena osoba / komisija donosi odluku o dodeljivanju certifikacije, ukoliko ima dovoljno dokaza o usaglašenosti, ili o nedodeljivanju certifikacije ukoliko su utvrđene neusaglašenosti, u skladu sa Kriterijumima za certifikaciju sistema menadžmenta.
EVROCERT garantuje da stoji podjednako na usluzi svim klijentima bez obzira na veličinu, vrstu delatnosti i geografskom području na kojem se nalazi .
Da bi imalo privilegovan pristup informacijama koje su mu potrebne za adekvatno ocenjivanje usaglašenosti sa zahtevima za certifikaciju, EVROCERT sve informacije o klijentu tretira kao poverljive. EVROCERT se Ugovorom sa klijentom obavezuje da će svu dokumentaciju i informacije do kojih dođe u toku certifikacije tretirati kao poverljive i da neće dozvoliti da oni dođu u ruke trećih lica. Ovo važi i za period posle okončanja ugovornog odnosa. Vreme čuvanja i način uništavanja dokumenata klijenta je propisano dokumentima sistema menadžmenta EVROCERT-a.
Iz obaveze čuvanja tajne se izuzima dokumentacija koju koristi Arbitražno veće u slučaju spora, kao i dokumentacija koja se daje na uvid članovima akreditacionog tela, o čemu će klijent biti pismeno izvešten.
EVROCERT je opredeljen da sve prigovore i žalbe od klijenata i drugih zainteresovanih strana prouči i, ukoliko utvrdi da su oni opravdani, preduzme mere kako bi se eventualne neusaglašenosti otklonile. Da bi zainteresovane strane stekle poverenje da će EVROCERT sa prigovorima/žalbama pristupiti na odgovarajući način i da će uložiti potreban trud radi rešavanja prigovora/žalbi, direktor EVROCERTa je definisao Politiku rešavanja prigovora/žalbi, koja je javno dostupna na WEB site-u EVROCERTa.
EVROCERT obavlja certifikaciju sistema menadžmenta uzimajući u obzir rizike povezane sa obavljanjem kompetentne, konzistentne i nepristrasne certifikacije. Da bi obezbedio pristup zasnovan na riziku, EVROCERT je izvršio identifikaciju, analizu i vrednovanje rizika, definisao aktivnosti za postupanje sa rizicima, kao i aktivnosti za praćenje i dokumentovanje rizika u procesu pružanja usluge certifikacije.
Ocenjivanje sistema menadžmenta se obavlja na osnovu utvrđenih i dokumentovanih kriterijuma ( zahtevi primenjenih standarda, zahtevi zakona i propisa i sopstvena dokumentacije organizacije). Neispunjavanje tih zahteva od strane organizacije, ocenjuje se kao neusaglašenost.
Neusaglašenosti koje se mogu identifikovati tokom ocenjivanja se kategorišu u dve grupe: VELIKE i MALE.
Kao velike neusaglašenosti se tretiraju one koje su utvrđene kada neki zahtev primenjenog standarda za sistem menadžmenta ili zahtev zakona i propisa relevantnog za organizaciju nije ispunjen ili je delimično ispunjen, aktivnosti se ne sprovode u skladu sa dokumentovanim postupcima sistema menadžmenta ili organizacija ne poseduje potrebne resurse za realizaciju proizvoda.
Kao male neusaglašenosti se tretiraju one koje su utvrđene i koje se pojavljuju u pojedinačnim slučajevima, a odnose se na neprimenjivanje nekog dokumentovanog postupka ili zahteva standarda.
Prava i obaveze klijenata su definisane Ugovorom o certifikaciji sistema menadžmenta i ovim uputstvom.
Klijent je u obavezi da:
U toku važenja certifikacije klijent je obavezan da:
EVROCERT se obavezuje:
Klijent se može prijaviti telefonom, doći lično ili se obratiti dopisom kojim izražava svoju nameru o certifikaciji sistema menadžmenta. Od klijenta će se zahtevati da popuni odgovarajuću Prijavu u kojoj navodi obim certifikacije za koju je zainteresovan, standard prema čijim zahtevima želi certifikaciju i daje osnovne informacije o organizaciji.
Pre prihvatanja EVROCERT će preispitati prijavu radi utvrđivanja kompetentnosti EVROCERTa za realizaciju zahteva klijenta. U toku preispitivanja može se od klijenta zahtevati da dostavi dodatne informacije radi razjašnjenja zahteva.
Klijent će od EVROCERT-a dobiti ponudu. Pre formiranja ponude EVROCERT može zahtevati od klijenta da omogući posetu organizaciji radi uvida u stepen razvijenosti sistema i obima provere. Ukoliko klijent prihvati ponudu pristupa se sklapanju ugovora, koji je osnov saradnje EVROCERTa sa klijentom. Ugovor sklapaju ovlašćeno lice klijenta i direktor EVROCERTa. Ugovorom se utvrđuju svi bitni elementi poslovnog odnosa, kao što su: cena, prava i obaveze EVROCERTa, prava i obaveze klijenta, uslovi korišćenja certifikacionog znaka i drugo.
Početni certifikacioni audit se sastoji iz dve faze. U prvoj fazi početnog certifikacionog audita obavlja se pregled dokumentacije klijenta i ocena razumevanja zahteva standarda, naročito u pogledu identifikacije ključnih performansi ili značajnih aspekata, procesa, ciljeva, rizika i funkcionisanja sistema menadžmenta, koja se obavlja na lokaciji klijenta. U okviru prve faze početnog certifikacionog audita prikupljaju se potrebne informacije koje se odnose na obim certifikacije sistema menadžmenta. U slučaju da se identifikuju oblasti koje mogu da budu klasifikovane kao neusaglašenosti u drugoj fazi početnog certifikacionog audita, od klijenta će se zahtevati da preduzme korekcije ili korektivne mere radi otklanjanja uzroka potencijalnih neusaglašenosti. Period između prve i druge faze ne može da bude duže od 6 meseci.
Ukoliko EVROCERT zaključi da klijent ispunjava propisane zahteve, može se preći u drugu fazu početnog certifikacionog audita.
Druga faza početnog certifikacionog audita se sprovodi po Programu audita, koji klijent dobija pre audita i na koji klijent ima pravo da uloži prigovor ukoliko ga ima. Od klijenta će se tražiti saglasnost i na sastav audit tima. Ukoliko klijent ima primedbe na sastav audit tima o tome može da obavesti EVROCERT, uz obrazloženje. Audit se sprovodi na lokaciji klijenta. Drugom fazom početnog certifikacionog audita se ocenjuje usaglašenost primenjenog sistema menadžmenta sa zahtevima odgovarajućeg standarda (dokumenta). Audit tim, na osnovu nalaza i dokaza sa audita, izrađuje Izveštaj sa audita, koji dostavlja direktoru EVROCERTa i/ili komisiji za donošenje odluke o certifikaciji. U slučaju da se uoče neusaglašenosti klijent će dobiti Izveštaj o neusaglašenosti sa zahtevom da preduzme korekcije ili korektivne mere, radi otklanjanja uzroka utvrđenih neusaglašenosti. Donošenje odluke o certifikaciji je uslovljeno otklanjanjem identifikovanih neusaglašenosti. Ako EVROCERT nije u mogućnosti da verifikuje primenu korekcija i korektivnih mera za svaku veliku neusaglašenost u roku od 6 meseci od poslednjeg dana faze 2, onda mora da se sprovede još jedna faza 2 pre nego što preporuči certifikaciju.
Direktor EVROCERTa ili komisija za donošenje odluke o certifikaciji., na osnovu zapisa sa audita i Kriterijuma za ocenjivanje sistema menadžmenta donosi odluku o certifikaciji. Klijentu se dostavlja certifikat (lično ili poštom).
Prvi nadzorni audit se obavlja obavezno u roku od 12 meseci od datuma donošenja odluke o certifikaciji. Da bi se ovo obezbedilo kao referentni datum se računa poslednji dan faze 2 početnog certifikacionog audita.
Recertifikacioni audit mora da se obavi pre isteka tri godine od referentnog datuma. Obavlja se po istom sistemu kao i certifikacioni audit, ali uz skraćenje vremena.
Organizacija je obavezna da u toku važenja certifikacije stalno ispunjava zahteve primenjenog standarda i da poboljšava uspostavljeni sistem
Proširenje obima certifikacije može da se obavi kada to klijent želi, na osnovu pismenog zahteva klijenta, a u skladu sa Procedurom za izmenu u zahtevima za certifikaciju. Na osnovu zahteva, EVROCERT će utvrditi da li da se audit obavi odmah ili u toku redovnih nadzornih aktivnosti. Pri proširenju certifikacije klijentu se izdaje novi Certifikat, koji se odnosi na prošireni predmet i područje primene sistema menadžmenta.
Smanjenje obima certifikacije može da se obavi na osnovu pismenog zahteva klijenta, u skladu sa Procedurom za izmenu u zahtevima za certifikaciju ili ukoliko klijent ima problema da ispuni zahteve standarda po kojem je obavljena certifikacija na delovima koji ne ispunjavaju zahteve odgovarajućeg standarda, a u skladu sa Procedurom za dodeljivanje. održavanje, proširenje, redukciju, suspenziju i oduzimanje certifikacije (2.08). Na osnovu zahteva, EVROCERT će utvrditi potrebu za sprovođenjem audita na licu mesta. Pri smanjenju certifikacije klijentu se izdaje novi Certifikat.
U slučaju da klijent ne postupa po pravilima certifikacije EVROCERT može preduzeti jednu od sledećih mera:
SUSPENZIJA certifikacije može da se izvrši u sledećim slučajevima:
U slučaju da se pojave uslovi za suspenziju, direktor EVROCERTa donosi odluku o suspenziji . Odluka o suspenziji je vremenski ograničena na maksimalno 6 meseci. Obaveštenje se dostavlja klijentu.
Klijent na osnovu obaveštenja o suspenziji certifikacije realizuje korektivne mere radi otklanjanja uzroka neusaglašenosti koje su uzrokovale suspenziju certifikacije, o čemu izveštava EVROCERT i dostavlja dokaze.
Verifikacija sprovedenih korektivnih mera se, po pravilu, vrši kod klijenta, na kompletnom dodatnom auditu.
POVLAČENJE certifikacije vrši se u sledećim slučajevima:
Prilikom povlačenja certifikacije, vlasnik certifikacije se obavezuje da više ne koristi znak certifikacije EVROCERTa i da garantuje da dokumentacija koja stoji u vezi sa tim neće biti korišćena. Vlasnik certifikacije se obavezuje da EVROCERTu vrati certifikat u roku od 15 dana od dana donošenja odluke od strane direktora EVROCERTa.
Klijent ima pravo da uloži žalbu ukoliko smatra da se proces certifikacije, uključujući i odluke o certifikaciji nije odvijao u skladu sa pravilima certifikacije i standardima kojim se utvrđuju zahtevi za certifikaciju sistema menadžmenta. EVROCERT će svaku žalbu analizirati i doneće odgovarajuće odluke u vezi sa predlogom rešenja žalbe, o kojima će tražiti mišljenje klijenta koji je podneo žalbu.
Zainteresovane strane imaju pravo da ulože prigovor na certifikovanog klijenta ili na proizvod / uslugu certifikovanog klijenta. EVROCERT će svaki prigovor analizirati i doneće odgovarajuće odluke u vezi sa predlogom rešenja prigovora, o kojima će tražiti mišljenje podnosioca prigovora i klijenta na koga se prigovor odnosi.
Arbitražno veće je najviši organ za donošenje odluka koje klijent može da zahteva u slučaju razlike u mišljenjima koje se odnose na proces certifikacije sistema menadžmenta, kao i razlike u mišljenjima u pogledu dodeljivanja ili oduzimanja certifikacije.
Arbitražno veće ima jednog stalnog člana (predsednika) i po jednog predstavnika EVROCERTa i stranke koja se žali. Predstavnik EVROCERTa ne sme da bude onaj koji je učestvovao u ocenjivanju sistema menadžmenta kod klijenta koji se obratio Arbitražnom veću.
Ukoliko klijent nije zadovoljan odlukom može se žaliti nacionalnom akreditacionom telu.